donderdag 20 september 2018

Mijn advies over de verschillende lockpick setjes

De laatste weken krijg ik steeds meer mailtjes binnen met vragen over lockpicking. Veel van deze vragen gaan over de verschillende lockpick setjes die online verkrijgbaar zijn en welk ik adviseer.



Persoonlijke stijl

Het is voor mij erg lastig om hierover te oordelen omdat het mij op valt dat iedereen een persoonlijke voorkeur heeft. Het openen van een slot met behulp van lockpicking is een zeer lastige opdracht en naar mijn idee geven mensen vaak hun eigen invulling aan wat voor hun goed werkt. Er is niet een goede manier om een lockpick vast te houden of hoe je deze gebruikt.

Iedereen doet het net even wat anders en dit is dan ook de reden dat er niet een lockpick set is die voor iedereen goed is. Sommige mensen houden meer van ruw spelen en globaal. Voor mensen die deze techniek gebruiken is het verstandig om stevige lockpicks te nemen. Dit betekend in de meeste gevallen dat de lockpicks dan ook gelijk wat dikker zijn. Een klein verschil in dikte kan namelijk al veel meer stevigheid bieden.

Voor andere mensen die zeer lichtgevoelig te werk gaan is het wellicht verstandiger om te werken met zeer dunne en gevoelige lockpicks. Waarbij de lockpick de kleinste feedback van het slot nog goed doorgeeft door de lockpick naar de vingers.



Soort slot

Niet alleen je persoonlijk stijl heeft invloed op welke lockpick set beter bij jou past maar ook welk slot je aan het lockpicken bent. Zelf heb ik de neiging om met dunnere en gevoeligere lockpick setjes aan de gang te gaan bij nieuwere sloten. Deze zijn van binnen nog helemaal nieuw en zijn zeer gevoelig.

Oudere sloten daar in tegen hebben vaak al meer slijtage of viezigheid in het slot wat er voor zorgt dat ze minder gevoelig zijn. Hier moet je soms dus redelijk hardhandig te werk gaan om de pinnen naar de juiste positie te brengen.


Conclusie

Het beste zou zijn als je meerdere setjes tot je beschikking hebt zodat je van elke lockpick set de sterke punten kunt benutten. Maar niet iedereen heeft dit budget. Daarom raad ik aan om vooral voor beginners de goedkopere en lockpicks van iets dikker materiaal aan te schaffen. Beginners neigen er namelijk in de meeste gevallen altijd naartoe om te veel druk te geven en te ruw met lockpicks om te gaan.

Als je eenmaal een paar sloten heb weten te openen met lockpicking. Dan raad ik je aan om een betere en verfijndere set aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de C2010 van SouthOrd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten